čtvrtek 5. července 2012

Kathryn Stockettová-Černobílý svět

Autorka: Kathryn Stockettová
Originál:
The Hepl
Přeložila:Jana Kordíková
České vydání: 345 stran
Nakladatelství: Euromedia, 2011

Anotace:
Společenský román a jedna z nejúspěšnějších amerických knih posledních let. Hluboký a dojemný příběh zasazený do 50. let 20. století na americký Jih je vyprávěn očima tří výjimečných žen. V době panující rasové segregace se mladá běloška slečna Skeeterová s pomocí moudré Aibileen a rázovité Minny rozhodne ukázat svět očima černých hospodyň, čímž převrátí vzhůru nohama město i způsob, jakým se na sebe dívají ženy – matky, dcery, pečovatelky, přítelkyně. Za otázkami rasismu i postavením ženy ve společnosti tkví hlubší poselství o hranicích, těch skutečných i těch, které existují v našich myslích. 




Moje recenze: 

Stručný děj

Děj této knihy je zasazen do 50.let 20 století do Amerického státu Mississippi, kdy byly projevy rasismu na denním pořádku a nikdo se nepozastavoval nad tím, proč nemůžou černí navštěvovat knihovnu pro bílé. Proč nemůže být černý člověk ošetřen v nemocnici pro bílé. A proč bylo nemyslitelné, aby černoch byť jen vstoupil do volební místnosti. Nikdo až na jednu bílou mladou ženu, která se toužila stát novinářkou. Třiadvacetiletá Skeeter se rozhodne sepsat knihu rozhovorů černých hospodyň a ukázat tak světu jednání jižanských žen k černému personálu. Tyto povrchní bělošky pořádají charitativní akce, jejichž výtěžek jde na hladovějící děti v Africe, ale hospodyním které pro ně pracují ani nepodají ruku. Jako první černoška která se rozhodne sepsat svůj příběh se přihlásí žena ve středním věku Aibileen. Po nějaké době její nejlepší kamarádka Minny a časem se přidá dalších deset hospodyní. Není jisté jestli kdy bude kniha vydaná a jestli bude mít úspěch, ale  Minnym Aibileen i ostatní hospodyně do toho dávají celé své srdce, a své životy v šanc. 

Já a kniha

Černobílý svět je kniha, která mě nezaujala ani obálkou, ani anotací. Tahle kniha mě zaujala vlastně filmem. Nebýt stejnojmenného filmu, asi bych se k ní dostala nejspíš až za pár let. Ale protože jsem si zamilovala film, a knihu jsem měla doma tak jsem si ji musela přečíst. A opravdu nelituji! 

Jedna kniha-více obálek

Kniha Černobílý svět vyšla jako první v hardbacku. Kniha je taková zlatá, a jméno knihy je vyplněno černým obličejem-ale na to se konec konců můžete podívat sami. Tento formát mám doma já, ale musím říct, že bych měla doma radši paperbackovou verzi. Nemám sice paperbacky kdoví jak ráda, ale ta obálka se mi prostě líbí víc :) A navíc je oproti harbackové verzi taková drobná. Pro srovnání- harback je jen asi o milimetr menší než kniha Eragon. 



Slovo závěrem


Rasismus byl tehdy, rasismus je teď a rasismus nejspíše i nadála bude. Ať už je to vůči černým, romům, židům či jakékoliv jiné rase. Ale člověk jako člověk a na barvě kůže prostě nezáleží. I když je tahle kniha z velké části fikce, tak tam jsou i prvky skutečného příběhu. Já jsem si čtení opravdu užívala, i když už jsem z filmu věděla co tam bude, stejně jsem s radostí obracela další a další stránky. Postavy jsem si spojila s filmem protože to obsazení bylo perfektní :) Oblíbila jsem si spoustu postav, ale taky jich spoustu ze srdce nenávidím. Z "bílých" jsem si opravdu oblíbila Cecil. Je to taková "bílá spodina" a to je asi důvod proč jí nedělá problém sedět s Minny u jednoho stolu. A Skteer :) Ale naopak nenávidím ostatní bílé jako je Hilly. Brr, jak já tihle ženskou nesnáším! Černobílý svět je prostě kniha, která změnila můj pohled na svět.


Žádné komentáře:

Okomentovat