neděle 23. prosince 2012

Philippa Gregory-Kacíř a čarodějka

Autorka: Philippa Gregory
Originál: Changeling
Série: The Order of Darkness (#1)
Přeložila: Jana Pacnerová
České vydání: 272 stran, hardback
Nakladatelství: Fortuna libri, 2012

Mladý Luca žil celý svůj život v klášteře, ale už od přírody je hrozně zvědavý, a kvůli téhle vlastnosti se jednou dostane do problémů, kdy je prohlášek za kacíře. Místo trestu, mu je ale nabídnuta dohoda-má jezdit po Evropě, a řešit případy, které jsou považovány za dílo ďáblovo. Jeho první úkol, ho zavede do kláštera, kde teprv krátce působí jako abatyše Isolda se svou věrnou přítelkyní. Jeptišky mají podivní vize, a všechno začalo s Isoldiným příchodem...




Musím říct, že kniha je opravdu úžasně graficky upravená. Ať se jedná o úžasnou obálku, mapu na deskách, nebo třeba o obrázky uvnitř. První co mě překvapilo, byla velikost písma. Kniha je sama o sobě celkem tenká, a to velké písmo tenhle dojem jenom podtrhovalo. Jsem zvyklá na menší písmo, ale tohle byla vcelku příjemná změna. Bohužel tím kniha docela dost ztrácí. Jak už jsem řekla, Kacíř a čarodějka je celkem tenká knížka, a kdyby se zmenšilo písmo, dalo by se to zredukovat možná i na polovinu. Možná proto mi dělalo problém se začíst. Když už jsem se konečně ponořila do té atmosféry, byla jsem skoro u konce. 

S historickými knihami nemám velkou-no spíše žádnou zkušenost, ale v knize jde vidět, že autorka ví co dělá, a má s psaním praxi. Philippa napsala několik historických knih pro dospělé, kdežto tahle je spíše pro mládež. Několik jejích knih vyšlo i u nás, ale já se s jejím jménem setkala až při Kacíři a čarodějce, a jsem opravdu ráda. Historické knihy moc-vlastně vůbec-nečtu, ale Kacíř a čarodějka se mi z nějakého důvodu opravdu líbila. Atmosféra příběhu na vás ze stránek přímo dýchá. Kdybych měla být upřímná, v té době bych opravdu žít nechtěla. Lidé byli neuvěřitelně upjatí, formální, všechno zvláštní hned bylo považováno za čáry, církev byla hrozně důležitá, a to ani nemluvím o mužské nadřazenosti, která mě nehorázně vytáčela.

Pokud čekáte obrovskou dávku romantiky, tak vám s politováním oznamuji, že v téhle knize se jí nedočkáte. Ocitáme se v patnáctém století, kde se na vztahy pohlíželo úplně jinak, lidé byli více zdrženliví. Přesto tu nějaké náznaky jsou, a já doufám, že je autorka více rozvine v dalším díle.

Postavy působí velmi realisticky, a proto je jednoduché se s nimi ztotožnit. Každá postava je velmi osobitá a jedinečná, ale bez mučení přiznávám, že hlavní postavy Luca a Isolda, mi k srdci moc nepřirostli. Mnohem víc jsem si oblíbila vedlejší postavy Idoldinu věrnou přítelkyni Ishraq a Lukova pomocníka Freizeho. Upřímně řečeno, bez nich by to nešlo, protože taková Isolda, nemít Ishraq, tak je v koncích. A Freizeho hlášky celou knihu příjemně oživily, a zpestřily.

Knihu Kacíř a čarodějka rozhodně doporučuji hlavně mladším čtenářům, kteří se nebudou nad příběhem nebo postavami moc zamýšlet, a místo toho si užijí skvělý, lehký příběh. Jak už jsem psala, je vidět, že se autorka vyzná, ale ani to nezabránilo slabým, historickým nepřesnostem. V každém případě tento první díl skvěle začíná sérii, která má velký potenciál-jen ho využít. Mně se kniha líbila, i když mi chybělo to něco, co by mě nutilo hltat stránku za stránkou, a trnout napětím. Zatím tedy dávám čtyři hvězdičky, a budu se těšit na další díl.


Chtěla bych mnohokrát poděkovat nakladatelství Fortuna Libri za poskytnutí recenzního výtisku této knihy! Děkuji!

3 komentáře:

  1. Túto knihu by som si veľmi rada prečítala, vyzerá úžasne 8) také historické ja môžem 8)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já s nimi moc zkušeností nemám... asi bych to měla napravit :D

      Vymazat
  2. Skvělá, recenze, mám podobný názor & stejné hodnocení, muhehe :D Akorát Lucu jsem žrala o něco víc, byl zlatíčko :3 A Freizeho hlášky? Naprosto mě zabíjely. :D

    OdpovědětVymazat