pátek 26. července 2013

Rick Riordan- Zloděj blesku

Autor: Rick Riordan
Originál: The Lightning Thief
Série: Percy Jackson #1
Přeložila: Dana Chodilová 
České vydání: hardback, 399 stran
Nakladatelství: Fragment, 2009

Percy je velice hyperaktivní dyslektik. Každý rok se stane něco, kvůli čemu je ze školy vyloučen. Nakonec skončí ve škole pro problematické děti. Pomalu to vypadá, že na škole zůstane více než rok, ale pak zjistí, že jeho učitelka matematiky je Erínye- služebnice Háda, a z Percyho oblíbeného učitele se vyklube Kentaur. Percy zjišťuje, že není obyčejný kluk, ale že jeho otec je řecký bůh, což z něj dělá poloboha. Percymu hrozí nebezpečí, a proto musí nějakou dobu zůstat v Táboře polokrevných, kde potká Annabeth. Nedlouho po příjezdu Percy-ve společnosti Annabeth a satyra Grovera zase odjíždí, protože musí najít Diův ukradený blesk, aby zabránil válce mezi bohy.

Rick Riordan je opravdu známý autor, který má na svém kontě pěknou řádku knih. Jako první, ale přišel se sérií o dvanáctiletém chlapci, jehož otec není nikdo jiný, než řecký bůh, což z chlapce dělá poloboha. Percy Jackson si okamžitě našel spoustu fanoušků i přesto, že se nejedná o nic světového. Příběh připomíná Harryho Pottera, občas nedává smysl a jednoduchost psaní ukazuje, že se jedná opravdu o příběh pro děti. Ale i přesto- nebo možná právě proto- se Rick řadí mezi nejoblíbenější autory současnosti. Nemůžu uvěřit, že jsem se čtením Percyho tak otálela. Kdybych si kniha přečetla hned po vydání, asi bych si její čtení užila víc, ale i teď jsem nadmíru spokojená. 

"Tři staré dámy pletou ponožky smrti“ 

Nesmíme zapomenout, že se jedná o knihu určenou především dětem, a že sám hlavní hrdina, má dvanáct let, takže nečekejte žádné filozofické úvahy. I když na druhou stranu Percy se na svůj věk choval velmi vyspěle, takže bych mu tipovala určitě víc. Styl psaní je hodně jednoduchý, místy mi to přišlo až přehnané. Konec konců děti- a hlavně v dnešní době- nejsou hloupé, a spoustu věcí by pochopily, i kdyby nebyly vysvětlené tak polopatě. Taky mi bylo líto, jak autor lehce odhalil celou zápletku. Ale jak říkám, jedná se o knihu pro děti, takže tohle je spíš můj problém. Mám ráda, když je v knize akce, ale zase to nemusí být přehnané, protože to začne působit až moc uměle. Jako se to stalo i tady. Chápu, že Percy je syn velice mocného boha, a že krádež blesku je vážná věc, ale přijde mi trošku na hlavu, že na každém rohu narazí na nějakou příšeru.

"My se díváme, tvrdily oči. Vážně to tam je."

I přesto, že se o ni nezajímám nějak extra, řeckou mytologii mám ráda, takže knihy o ní jsou něco pro mě. Když jsem byla menší, v jednom kuse jsem sledovala Hercula nebo třeba Xenu. Přesto jsem knih s tímto tématem moc nečetla, všehovšudy snad dvě. To je jeden z důvodů, proč jsem byla tak zvědavá, jak si s tím poradil Rick. Řeknu jen to, že jsem překvapená, jak se mu podařilo do příběhu zakomponovat tolik pověstí. Občas to bylo rozvedené, občas jen zmínka, ale myslím, že i to stačí k vyvolání u čtenáře alespoň špetky zájmu o mytologii. Nad některými věcmi jsem se musela pousmát, například nad tím, že hora Olymp je na šestistém patře Empire State Building, nebo Podsvětí v Los Angeles.

"Luke mi řekl, že by mým otcem mohl být Hermés, jakýsi dělník všech řemesel, ale mistr v žádném."

Před několika lety byl podle knihy natočen stejnojmenný film. Myslím, že se podobnost s knihou je minimální, drželi se hlavně námětu, ale to je tak všechno. Postavy jsou starší, detaily se liší. Nejedná se o nějaký excelentní kousek, ale spíše film na zpestření odpoledne. I když na Logana Lermana bych se mohla dívat pořád. Blíží se premiére druhého dílu, takže jsem opravdu zvědavá. Když to shrnu, první díl série se mi hodně líbil. I přesto, že asi nejsem cílová skupina, si mě příběh získal a líbí se mi i Rickův styl psaní. Je to lehké, je to odpočinkové a je to hrozně vtipné.


Chtěla bych poděkovat nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku. Děkuji!

5 komentářů:

  1. Já mám Percyho ráda :) Ricka jako autora jsem si zamilovala. Věř mi, že další díly jsou ještě lepší, hlavně teda pátý, ten je rozhodně nejlepší. Doporučuju i jeho další série :)
    Skvělá recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to se fakt těším! Na další série se taky chystám, ale ráda bych první dočetla Percyho.
      Děkuju ☺

      Vymazat
  2. Ááááá! Percy ♥ To je naprosto úžasná série! Ty obálky se mně sice moc nelíbí, ale děj je boží. Rick je fakt prvotřídní autor. Super recenze... jako vždycky :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně se ty obálky celkem líbí ☺ Teda nejsou bůh ví jak hezké, ale nejsem tak špatné. Řekněme, že jsou i horší :D V tom případě se fakt těším na další díky. Děkuju ☺

      Vymazat
  3. Tuhle série fakt mám dost rád. Četlo se mi to jedním dechem :)

    OdpovědětVymazat