sobota 14. září 2013

Dan Wells- Nejsem sériový vrah

Autor: Dan Wells
Originál: I'm not a Serial Killer
Série: John Cleaver #1
Přeložil: Radim Zetka
České vydání: Hardback, 221 stran
Nakladatelství: BB/art, 2012

John Wayne Cleaver není jako ostatní patnáctiletí kluci. Jeho matka a teta provozují pohřební ústav, takže se už od dětství setkává se smrtí. Navíc je posedlý sériovými vrahy. Možná za to může skutečnosti, že John ví, že by se kdykoliv mohl stát jedním z nich. A tak si stanoví pravidla, kterými se řídí. Navenek předstírá, že něco cítí, ale uvnitř se skrývá kluk bez emocí, kterého fascinují mrví a sériový vrazi. Když se ale jeden objeví ve městě ve kterém žije, Johnovi je jasné, že musí být zastaven. A vypadá to, že jediný, kdo to může udělat, je on. Ale jak má zastavit vraha, a neztratit přitom i ten zbytek kontroly, kterou nad sebou má? 

Knihy od Dana Wellse mě lákaly pěkně dlouho, hlavně Nejsem sériový vrah, která sklízí jak nadšené, tak znechucené reakce. Nakonec jsem její čtení přece jenom odložila a místo toho se začetla do Partials. Moc jsem od toho nečekala, ale o to víc se mi ta kniha líbila. Příjemná hlavní hrdinka, děj má spád a jakmile jsem se do toho začetla, bylo těžké knihu odložit. Navíc autorův styl psaní se mi zalíbil, takže nebylo pochyb, že do série o Johnovi se pustím do nejdřív. A když jsem konečně začala, čekal mě neuvěřitelný šok.

"Pokud mám někdy chuť někomu ublížit, složím mu poklonu."

Rovnou vám řeknu, že Wells se s ničím nepáře. Pokud máte slabý žaludek a z trochy krve se vám dělá špatně, téhle knize byste se měli obloukem vyhnout. Hned na prvních stránkách na čtenáře autor vybalí celkem detailní popis balzamování těla a pak už to jede. Chvilku jsem na to jenom nevěřícně zírala, ale pak jsem se přes prvotní nadšení z té syrovosti  dostala a četla dál. Měla jsem strach, že se to přece jenom musí někdy pokazit. Ta kniha by nemohla být tak dobrá a přitom mít tak nízké hodnocení. Bohužel zase se ukazuje podivný vkus Američanů, protože to bylo lepší a lepší. Trochu mi to připomíná Darrena Shana a jeho sérii Demonata. Oba autoři se vyžívají v nechutných popisech a když přijde na popis brutální vraždy, tihle dva jsou vážně mistři. Při některých scénách vám až běhá mráz po zádech, jak to působí realisticky.

"Zabíjel jsem zvířata a řezal je na kousíčky, ale emocionálně jsem na tom byl úplně stejně, jako kdybych si hrál s legem."

Nemůžu jinak a zase se zmíním o hlavní postavě. Možná jste si všimli, že v poslední době jenom kritizuju a kritizuju, a hlavní hrdinky postavy mi lezou na nervy. Už jsem si začínala říkat, že jsem prostě až moc náročná. A pak přišlo tohle. John je magor. Úplný šílenec. Blázen v doslovném slova smyslu. Ale víte co? Rozhodně se dostal do topky mých deseti nejoblíbenějších mužských postav. A to je co říct vzhledem k tomu, že konkurence je velká. Už na první straně je jasné, že John není tak úplně normální. Jeho fascinace sériovými vrahy a vraždami rozhodně normální není. Ale stejně je na něm něco, co mě dostalo. Možná za to může jeho smysl pro humor, jeho myšlenkové pochody a nebo to je jednoduše jeho povahou. Autorovi se podařilo dokonale vyjádřit jeho psychický vývoj. Navíc jsem si ho celou dobu představovala jako Logana Lermana- a toho já mám fakt ráda. Hlavně když Logan nasadí ten svůj nepřítomný pohled... prostě celý John. Kdybych měla vybrat jedno slovo, kterým bych Johna popsala, asi by to bylo chladný. John není normální teenager a to se odráží jak v jeho chování, tak v jeho myšlení. Jeho myšlenky působí chladně, odměřeně. Jakoby ho okolí vůbec nezajímalo. Jenom když dojde na vrahy nebo na vraždy, John se probere jako dítě, které vešlo do cukrárny.

"Takže zatímco tady tlacháš ty svoje přiblblý, nudný kecy, já si představuju, jaký by to bylo, kdybych tě rozřízl a uviděl, co v sobě máš."

Celá tahle kniha byla jednoduše šílená. První větou jsme vhozeni do příběhu a začíná tím divoká jízda, na jejímž konci jsem jenom nechápavě zírala a říkala si, co to sakra bylo. Nějakou dobu jsem i uvažovala nad pěti hvězdičkami, ale když se podívám zpátky, byly tam některé části, které mě nebavily tak, jako jiné. Místy to bylo trochu nudné, ale tu nudu naprosto vyváží Johnovy myšlenky. Jednoduše jsem nebyla schopná knihu odložit, protože jsem si pořád říkala, na jaké šílenosti bude myslet příště. Jako detektivka by tohle dílko asi neobstálo, protože už někdy v polovině se dozvídáme kdo je vrah, a pak je to celé o Johnově snaze ho zneškodnit a jeho boji se svým vnitřním démonem. Ano, někdo má vnitřní bohyni, John má vnitřního démona. No co, každý máme něco. Ale stejně si myslím, že kdyby si autor odpustil přidání nadpřirozena, nic by tím nepokazil, spíš naopak. Celou dobu to působilo hrozně realisticky, ale pak se tam přimíchají ty nadpřirozené prvky a je to pryč. Každopádně Dan Wells je skvělý autor a já si za žádnou cenu nenechám ujít jeho další knihy. Druhý díl série o Johnovi vyšel tento měsíc, a i přesto, že to vypadá, že se v knize objeví mnohem víc nadpřirozena, si ho prostě nemůžu nechat ujít.


9 komentářů:

  1. "Ano, někdo má vnitřní bohyni, John má vnitřního démona." :DDDDDDDDDDDDDDDDDDD Tak to jsi zabila! :D:D:D:D

    O knížce jsem slyšela už delší dobu, ale nikdy mě nenapadlo si jí přečíst. Možná nedávno díky Partials, ale pořád mě to moc neláká. Třeba se k tomu jednou dostanu, ale zatím se knížka bude muset smířit jen s pořadovým číslem na GR. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty jsi četla Partials? A není úplně úžasná? :D
      Jinak šoupni Johna někam dopředu, protože je to fakt skvělá knížka :)

      Vymazat
    2. No... nečetla, ale chystám se na to, jen jsem na ně slyšela samou chválu :D
      Ok, beru na vědomí a Sériového vraha posouvám! :D

      Vymazat
  2. Vyzerá to... no nechutne, hlavne tie ukážky :) Asi sa tejto knihy budem strániť. Ďakujem za varovanie :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To fakt nebyl účel! Já právě chci, aby sis to přečetla! :D

      Vymazat
  3. Partials sa mi páčili (mohla by som sa dokopať k pokračovaniu) a hoci toto vyzerá dosť fascinujúco, asi to nebude nič pre môj žalúdok.:D Ale konečne aspoň viem, o čo v tej knihe cca ide (netušila som, že je tam nadprirodzeno:O). Super recenzia.:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ehm to já taky. Nějak se mi do toho nechce :D
      Néé! Proč si to nikdo nechce přečíst? :D Ta knížka je ú-ž-a-s-n-á! :D Děkuju :)

      Vymazat
  4. Není to tak trochu Dexter Morgen? :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dextera jsem nečetla, ale podle toho co vím je to asi podobné :D

      Vymazat